zaterdag 18 augustus 2012

Mod what?? Oh, mod podge!!

Pinterest
Tijdens mijn speurtochten op Pinterest naar leuke DIY-projecten, kwam ik heel vaak het ingrediënt mod podge tegen. Volgens een aantal Amerikaanse DIY-sites is dit hét wondermiddel om van alles mee te kunnen maken. Er zijn zelfs blogs waar je allerlei knutselprojecten kunt vinden met mod podge. Maar wat is was nou toch dat Mod Podge en hoe kom je daaraan?

Kopen of zelfmaken
Op internet gezocht en het is een soort van verdunde lijm waarmee je kunt lijmen, maar ook dingen kunt verstevigen. Je kunt er bijvoorbeeld stof mee lijmen op een oppervlak of foto's op canvas maken. Helaas kreeg ik niet goed uitgezocht waar je het zou kunnen kopen in Nederland en hoe het dan zou heten.  Gelukkig vond ik op een site hoe je mod podge zelf kon maken. Dit scheelde aanzienlijk in de portemonee. En dat is natuurlijk altijd het proberen waard. 

Ingrediënten
Alles wat je nodig hebt:

 - een leeg potje
 - witte lijm / kinderlijm / schoollijm
 - water














Het potje vul je met lijm en daarna met exact dezelfde hoeveelheid water. Zelf heb ik gekozen voor de witte goedkoopste lijm van de Hema. Potje dichtdraaien, goed schudden en je mod podge is klaar.



Nu staat het klaar voor gebruik, dus de komende dagen zullen er vast mod podge-blogs voorbij gaan komen op deze site ;-)

28 opmerkingen:

  1. hmm moet het toch is proberen =) bedankt voor de uitleg

    Liefs Xanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkt het? Heeft het dezelfde kwaliteit (ik bedoel dan dat het doorzichtig is) als de echte mod podge?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Kirsten,
      Het werkt echt heel goed!!! Afgelopen zomer heb ik wat jampotjes met een lapje stof bekleed m.b.t. modpodge. Deze potjes hebben een tijd buiten op de tafel gestaan in weer en wind en nog zit het vast!!!

      Groetjes,
      Shaula

      Verwijderen
  3. Klopt het dat je dit ook als beschermlaag kunt gebruiken? Bijvoorbeeld voor papier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Anne,

      Zo heb ik het wel gebruikt op een schilderij dat ik met de kinderen heb gemaakt. Het was een schilderijtje met snippers en door het extra laagje modpodge blijft het wel heel goed zitten.

      Groetjes,
      Shaula

      Verwijderen
  4. Dank je wel voor deze geweldige tip!
    Denk je dat alle witte lijm geschikt is? Ik heb hier nl nog een pot houtlijm waar ik het mee zou willen proberen...
    Groetjes van Nicole
    www.maakselsenmeer.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is toch wel anders dan de modge podge.
    Het droogt lang zo snel niet heb ik gemerkt.

    Denk dat water en lijm iets te simpel is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Inge,
      Voor mijn gevoel was het aardig snel droog. Wat mij wel enorm heeft verbaasd, is het feit dat de mod podge ook na regenbuien op de potjes blijft zitten. In de tuin had ik een paar jampotjes bekleed met stof en met mod podge vastgelijmd en het zit er nog steeds op!!
      Ongetwijfeld is de originele mod podge beter, het is niet voor niks behoorlijk prijzig voor een potje lijm.

      Groetjes,
      Shaula

      Verwijderen
  6. Ik heb het op onderzetters gebruikt en ik heb het idee dat het wel tegen een druppie kan. De toekomst zal het verder uitwijzen. Ik heb er wel een laagje vernis als laatste overheen gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sper. Ga 't dit weekend uitproberen. Al moet ik zeggen dat ik nog originele Mod Podge heb. Dat heet hier dus ook zo. Ooit es bij de Pipoos gekocht (potje mat en potje met glitter) en het bevalt goed en gaat hier althans lang mee.
    Het is (decoupage)lijm en vernis in één.
    En ook bij De Kwast te koop. (http://dekwast.nl/trefwoord/modpodge)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bedankt voor de tip
    was ook ff aan het zoeken geweest
    in belgie is het moeilijk te vinden die mod podge

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt!!!!!!!

    In belgie is mod podge erg moeilijk te vinden en inderdaad prijzig voor een potje lijm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb onlangs mod podge gekocht in De Banier. Als je naar mod podge of lijmvernis vraagt, dan weten ze wel wat je bedoelt.

      Verwijderen
  10. Vreemd dat mensen die dingen nog willen kopen eigenlijk. Dat heeft allemaal dezelfde basis, ze heten dat soms ook PVA-lijm. Dat betekent Polyvinylacrylaat, en is dus een soort plastiek als het droog is. Het water voeg je er bij om het vloeibaarder te maken, en dus werkbaarder. De hoeveelheid water bepaal je zelf, aan de hand van het materiaal waarmee je werkt, en/of aan de hoeveelheid die je nodig hebt. PVA-lijm (knutsel lijm, witte lijm, houtlijm, ...) kan ook redelijk duur uitvallen soms, zeker voor een goeie kwaliteit. Kies dus ook hier wat je best gebruikt. Voor een eenvoudige knutsel zal een goedkope variant voldoende zijn. Moet het duurzaam, dan neem je een betere.
    Als de lijm droog is, vormt die een laagje plastiek, en is die waterbestendig, en zelfs afwasbaar. Vandaar dat je potjes die je buiten plaatste het zo lang hebben volgehouden (en misschien nog steeds). Het leven kan simpel zijn... :-)
    Weg dus met die dure dingen, back to basics, zonder de consumenten te foppen! DIY is de boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem
      Die PVA-lijm als je dat op een print gebruikt, krijg je dan verkleuring van je print of blijft dit ok? Ik ben namelijk op zoek naar lijm die er niet voor zorgt dat je prints verkleuren door de aangebrachte lijm.
      vriendelijke groeten
      Jamina

      Verwijderen
  11. ik kwam deze ook nog tegen : weet niet of het werkt ? Ö):

    Recept lijm Je hebt nodig: 120 gram bloem 40 gram suiker 180 ml water
    1/2 theelepel azijn (witte wijnazijn) Mix in een pannetje de bloem
    en suiker door elkaar. Voeg dan 90 ml water toe en roer totdat je een dikke pasta hebt
    zonder klontjes. Meng dan de rest van het water erdoor en dan de azijn.
    Vervolgens verwarm je het geheel op middelhoog vuur totdat het dik begint te worden.
    Blijf ondertussen roeren. Dan haal je het pannetje van het vuur en laat je het afkoelen.
    Bewaar de lijm in een luchtdicht bakje in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super handig ! dat gaan we eens uitproberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! Superbedankt! Ik heb me al suf gezocht op Ebay maar dit is veel handiger :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik had er nog nooit van gehoord...
    en ik begrijp dat je er hele leuke dingen mee kan doen...
    heeft iemand toevallig leuke sites met voorbeelden?

    liefst Nederlands

    groetjes Mary-Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb er nog nooit van gehoord...
    wat leuk!

    heeft iemand leuke sites met voorbeelden..
    liefst Nederlands

    Groetjes Mary-Ann

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Mary-An,

      Zelf heb ik enorm veel leuke ideeën gezien op Pinterest. Absoluut een geweldige plek voor inspiratie op alle fronten.

      Groetjes

      Verwijderen
    2. reactie op anoniem,
      Dat wordt geen modpodge. Wel te gebruiken om iets aan elkaar te plakken, werkt goed, ook zonder azijn trouwens, maar niet als vernislaag of om de boel aan bv glas te plakken volgens mij.
      Ga het "modpodge-recept" zeker eens proberen, 't blijft duur spul welke naam 't normaal gesproken ook heeft..

      Verwijderen
  16. het schijnt dat het goed werkt op je cabocon prints te beschermen voordat je ze op glas bevestigd ...iemand ervaring?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kun deze zelfgemaakte "mod-Podge" ook op houd gebruiken? en hoe er een glas effect bij te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als iemand nog wil weten onder welke nederlandse naam het te krijgen is, is chemage. Mijn moeder gebruikte dit vroeger al om geboorte kaarsen te maken. Ze smeerde dan de afbeelding in met en aantal lagen, laten drogen en dan de achterkant in water er af weken en eraf wrijven. dit dunne plaatje dan weer met chemage erop plakken en weer een laagje erover. Dit bleef zelfs op zeepjes zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb een website gevonden waar je het kan bestellen!
    http://www.hobbycompleet.nl/advanced_search_result.php?keywords=Mod+podge&search_in_description=1&inc_subcat=1&osCsid=t532kmsg3amtnvdd8m4vg2i8g2&x=0&y=0
    En voor chemage:
    http://www.hobbycompleet.nl/advanced_search_result.php?keywords=Chemage&search_in_description=1&inc_subcat=1&osCsid=t532kmsg3amtnvdd8m4vg2i8g2&x=0&y=0

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Op de webshop van Pipoos kan je ook "echte" Modpodge bestellen. Tijdens mn opleiding vroeger gebruikten we idd altijd gewone witte houtlijm om te verstevigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik gebruik "Compactuna" om Modpodge te vervangen,het is stukken goedkoper en na
    drogen waterdicht en stevig.
    Ik zal ook de gewone lijm eens uitproberen,ik hoop dat deze ook waterdicht is en
    stevig.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie. Altijd leuk om terug te lezen.